نوشته شده در ساعت 13:13:43 , مورخ 27/03/1391
کد خبر : 91031091

اعتراض شديد معاون اسبق سازمان محيط زيست به ساخت جاده در خجير و جاجرود:
دستور رهبر براي توقف جاده سازي در خجير از 4 سال پيش همچنان باقي است


 بزرگنمایی

سبزپرس- گروه محيط زيست طبيعي: در پي انتشار خبري مبني بر ازسر گيري ساخت جاده در داخل مناطق حفاظت شده شرق تهران براي اتصال پاكدشت به بزرگراه بابايي، معاون اسبق سازمان محيط زيست در امور محيط طبيعي و تنوع زيستي گفت: به درخواست سازمان محيط زيست و ستاد كل نيروهاي مسلح ،‌رهبر معظم انقلاب در سال 1387 دستور توقف ساخت اين جاده را در اراضي خجير به دلايل زيست محيطي و امنيتي صادر كردند و اين دستور حتي به دولت هم ابلاغ شد. بنابراين نبايد جاده سازي دوباره آغاز مي شد.

به گزارش سبزپرس اين در حاليست كه علي نيکزاد، وزير راه و شهرسازي روز چهارشنبه در حاشيه مراسم کلنگ زني پروژه قطعه اول بزرگاه امام رضا – پاکدشت – شهيد بابائي به فرمايش مقام معظم رهبري مبني بر اينکه در جهت کارآمدي نظام از هيچ تلاشي فروگذار نکنيد، اشاره كرده است، اما به دستور مقام معظم رهبري در سال 1387 مبني بر توقف ساخت جاده در اراضي حفاظت شده جاجرود و خجير هيچ اشاره اي نداشت !

دلاور نجفي،‌معاون اسبق سازمان محيط زيست صبح امروز در گفتگو با سبزپرس در واكنش به اين موضوع گفت: موضوع ساخت جاده در خجير به دوراني بر مي گردد كه آقاي احمدي نژاد شهردار تهران بودند و خواست ايشان اين بود كه اين جاده ساخته شود. در آن زمان خانم ابتكار رييس سازمان محيط زيست بودند و از انصاف نگذريم ايشان در برابر اين خواسته بسيار مقاومت كردند و اجازه ندادند تا جاده از پارك ملي خجير بگذرد اما وقتي آقاي احمدي ن‍ژاد رييس جمهور شدند بار ديگر اين موضوع در دولت مطرح شد و حتي مصوبه هم گرفت كه من شخصا به رييس وقت سازمان محيط زيست معترض شدم .

وي افزود:‌نهايتا به درخواست خانم جوادي قرار شد موضوع در كميسيون زيربنايي دولت مطرح شود و ابتدا اين طرح به كميسيون تخصصي امور زيربنايي دولت رفت كه من هم در آن عضو بودم . در اين كميسيون علاوه بر من به عنوان معاون سازمان محيط زيست ،‌نماينده هاي وزارت دفاع و وزارت نيرو نيز به دليل نزديكي اين جاده با تاسيسات نظامي پارچين و سد ماملو مخالفت كردند . از اين رو وقتي موضوع در كميسيون اصلي هم مطرح شد حتي وزير دفاع و نيرو و رييس سازمان محيط زيست هم به آن راي منفي دادند .

دلاور نجفي گفت:‌اما با اصرار دولت بار ديگر اين موضوع در كميسيون زيبربنايي مطرح شد كه براي دومين بار به اتفاق آرا وزرا يه آن راي منفي دادند اما همچنان اصرار براي ساخت اين جاده وجود داشت . لذا با رايزني هايي كه با وزارت دفاع داشتيم ،‌سرلشگر فيروآبادي نامه اي به دفتر مقام معظم رهبري دادند و با اشاره به حساسيت هاي زيست محيطي و نظامي خواستار توقف ساخت اين جاده توسط دولت شدند كه رهبر معظم انقلاب نيز دستور توقف را صادر كردند و حتي اين دستور توسط آقاي گلپايگاني به دولت ابلاغ شد . در همين حال ما خاطر نشان كرده بوديم كه ساخت اين جاده از داخل منطقه حفاظت شده جاجرود و پارك ملي خجير آسيب هاي غير قابل جبراني به اين زيست بوم وارد مي كند لذا گزينه جايگزيني هم انتخاب كرديم كه اين گزينه خارج از منطقه بود .

دلاور نجفي افزود: روز گذشته در خبرها شنيدم كه ظاهرا اين جاده مخرب بار ديگر از سر گرفته شده كه اگر مسير آن همان مسير ابتدايي باشد خسارات زيادي به پارك وارد مي كند و در حيرتم كه چطور سازمان محيط زيست اينچنين سكوت مي كند.
در همين حال شنيده ها حاكي است قرار است اين جاده از مرز شرقي پارك ملي خجير عبور كند اما هنوز دقيقا مشخص نيست كه آيا مرزهاي پارك ملي خجير را هم در مي نوردد يا اينكه تنها از منطقه حفاظت شده جاجرود مي گذرد . سازمان محيط زيست تاكنون نقشه اين راه را علني نكرده و مشخص نيست اين راه مطالعات ارزيابي زيست محيطي و مكان يابي دارد يا خير!

نظرات (7 نظر نوشته شده است):

دانشجوی دکتری
avatar
افسوس از امید به اصلاح دولتی که تنها نگاه سخت افزاری به مسایل کشور دارد و حتی برای نظر رهبری هم احترام قایل نیست!
حامیان طبیعت دامغان
avatar
شنیده می شود رئیس محیط زیست دامغان بازداشت گردیده است.
علت بازداشت او درگیری با یکی از شکارچیان عنوان شده است .
لطفا در این مورد اطلاع رسانی و شفاف سازی کنید.

حامیان طبیعت دامغان
نرگس روحانی فعال محیط زیست
avatar
ترو خدا لفظ حفاظت شده را از روی مناطق اشغالی بردارید بعد هر کار دلتان خواست سرش بیاورید!!!!!!
هموطن
avatar
چيزي به نام محيط زيست ديگر وجود ندارد. مسئولين كشور كه نگاه بسيار ضعيفي نسبت به آن دارند و رياست اين سازمان هم از لحظه ورود صحبت از تعامل دارد!!
غيبي
avatar
جناب دكتر سلام و خسته نباشيد
متاسفانه نيروهاي متخصص سجاي خودشان بكار گرفته نشده اند و وضعيت در حوزه هاي مختلف بدتر ميشود اين است رسم روزگار
avatar
جالب است که در نهایت عمده دلایل برای مخالفت قبلی در خصوص ساخت این جاده مربوط به مسائل امنیتی منطقه پارچین و سد بوده و صحبتی از اهمیت پارک ملی و قوانین حاکم بر آن نبوده است.
avatar
با سلام
لطفا اينقدركلمه حفاظت محيط زيست را به كار نبريد
چون خود سازمان اب و محيط زيست اب رودخانه ان منطقه را بعد از لايروبي سد لتيان كه معمولا 1 يا 2 هفته ميبايست باشد 2 الي 3 ماه به شدت باز كرده و يكمرتبه انرا قطع
و موجب از بين رفتن كليه اشجار و احشام ميگردد.پس لطفا اول از مديريت اين ارگانها جهت تنظيم اب خروجي سد لتيان به اين منطقه را پيگيري كنيد بعدا به فكر نگهداريش باشيد.

نظر خود را بنويسيد comment

تبلیغات
ارزيابي اين خبر
5.00
Copyright 2008 Isdle.ir by ROYALMAX